شرح خدمات مهندسان نقشه برداری در ساختمان سازی

شرح خدمات مهندسان نقشه‌بردار در ساختمان‌سازی به تفکیک در زمینه‌های طراحی، نظارت و اجرا

فصل اول: طراحی

بخش الف:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش طراحی از مرحله درخواست صدور پروانه ساختمان تا پایان عملیات اجرایی آن در تمامی گروه‌های ساختمانی (الف، ب، ج، د و ویژه) مشترک است به شرح زیر می‌باشد:

1- مرحله پیش از طراحی ساختمان

1-1 تعیین موقعیت ملک بر روی زمین بر اساس سند مالکیت و نقشه‌های ثبتی و تفکیکی و تهیه گزارش موارد انطباق و مغایرت وضع موجود به اسناد فوق‌الذکر.

1-2 پیاده کردن موقعیت و محل استقرار عرصه ملک بر روی نقشه بزرگ مقیاس در حد 1:2000 موجود منطقه.

2- مرحله پس از صدور پروانه ساختمان و پیش از شروع عملیات اجرایی آن

2-1 کنترل ابعاد و حدود ملک مندرج در پروانه ساختمان و انطباق آن با ابعاد زمین موجود و اعلام مغایرت‌های احتمالی.

2-2 تعیین بر ساختمان براساس طرح اجرایی و عرض گذر و تعیین ابعاد و مساحت باقیمانده ملک.

2-3 تعیین مبنای ارتفاع ساختمان براساس مقاطع طولی یا شیب گذر و علامت‌گذاری و تثبیت آن در محل مناسب.

2-4 طراحی تسطیح یا گودبرداری تا کف پی ساختمان، پیاده کردن نقاط مربوط به محدوده خاکبرداری و محاسبه حجم عملیات خاکبرداری براساس نقشه‌های اولیه و ثانویه و مشخص کردن رقوم زیرپی و کنترل آنها.

  بخش ب:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش طراحی در گروه‌های ساختمانی "د" و مجتمع‌های مسکونی که اضافه بر خدمات بند "الف" این دستورالعمل می‌باشد به شرح زیر است:

1- تهیه نقشه توپوگرافی و مسطحاتی از ملک با وضعیت مسطحاتی و ارتفاعی گذر و املاک مجاور در سامانه مختصات کشوری.

2- تعیین مختصات طرح هندسی املاک در سیستم مختصات نقشه‌های هوایی شهری (حتی‌الامکان سیستم مختصات (UTM) و یا سیستم مختصات مورد استفاده شهرداری‌ها و یا سازمان‌ کاداستر).

3- مساحی اراضی و املاک شهری اعم از عرصه و اعیان و مقایسه آن با ابعاد و مشخصات ثبتی سند و تهیه گزارش در خصوص موارد اختلاف در مساحت و ابعاد و مشخصات ثبتی.

4- تهیه مقاطع طولی و عرضی از گذرهای مشرف به ملک و طراحی خط پروژه مربوطه.

5- محاسبات و تحلیل‌ها براساس گزارش‌های فنی از مطالعات و مشاهدات ارائه شده بخش نظارت.

بخش ج:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش طراحی در موضوع ردیف 3 جدول حدود صلاحیت‌های مصوب در امور ساختمان‌سازی «تهیه نقشه‌های لازم برای تفکیک واحدهای موجود در مجتمع‌های ساختمانی و آپارتمانی»:

1- طراحی شبکه مبنایی عملیات برای تهیه نقشه در مقیاس 1:500 یا 1:200 بنا به مورد. براساس دستورالعمل‌های مصوب نقشه‌برداری و استانداردهای مورد قبول بطوری که تمام ابعاد و فضاهای داخلی و خارجی ساختمان را پوشش دهد.

2- نصب پنج مارک‌های مناسب و تثبیت و علامتگذاری آنها براساس وضع موجود و مطابق استانداردهای نقشه‌برداری و اندازه‌گیری این شبکه نقاط داخلی و خارجی در یک سیستم مختصات واحد و مطابق با دقت‌های موردنظر و انجام محاسبات ذیربط.

فصل دوم: نظارت

بخش الف:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش نظارت از مرحله درخواست صدور پروانه ساختمان تا پایان عملیات اجرایی آن که در تمامی گروه‌های ساختمانی (الف، ب، ج، د و ویژه) مشترک است به شرح زیر می‌باشد:

مرحله عملیات اجرایی ساختمان تا پایان

1- کنترل محدوده گودبرداری و خاک‌ریزی و رقوم آنها.

2- کنترل رقوم زیرپی و رامپ‌ها بعد از گودبرداری و تسطیح.

3- پیاده کردن پلان شالوده‌ها.

4- تعیین محور ستون‌ها و کف‌ ستون‌ها و علامت‌گذاری و تثبیت علائم و مرجع نقشه‌برداری برای احیای محورها.

5- کنترل ستون‌ها و عناصر باربر قائم از حیث قرارگیری در محورهای خود و کنترل زوایای آنها با محورهای افقی و قائم.

6- کنترل رقوم زیر و روی تیرها و کف‌ها.

7- کنترل شیب‌بندی محوطه‌ها و پارکینگ‌ها.

8- کنترل نهایی استقرار بنای تکمیل شده و تهیه گزارش مغایرت‌ها نسبت به نقشه مصوب.

بخش ب:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش نظارت در گروه‌های ساختمانی "د" و مجتمع‌های مسکونی که اضافه بر خدمات بند "الف" این دستورالعمل می‌باشد به شرح زیر است:

تهیه و تنظیم گزارش‌های فنی از مطالعات، مشاهدات و ارائه به مراجع ذیربط.

بخش ج:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش نظارت در موضوع ردیف 3 جدول حدود صلاحیت‌های مصوب در امور ساختمان‌سازی «تهیه نقشه‌های لازم برای تفکیک واحدهای موجود در مجتمع‌های ساختمانی و آپارتمانی»:

1- برداشت عوارض محیطی و جانبی مهم و حدود اربعه به همراه کلیه نقاط شکستگی حدود خارجی اعیانی به تفکیک طبقات (هندسه خارجی ساختمان) و برداشت کلیه نقاط موردنیاز داخل فضاهای داخلی ساختمان به تفکیک طبقات، واحدها و مشاعات هر طبقه ارائه محاسبات ذیربط.

2- بررسی اندازه‌گیری مبنایی و برداشت عوارض و حدود اربعه و ابعاد فضاهای کلی اعیانی آپارتمانها. فضاهای مشاعی و فضاهای باز ملک و مقایسه آنها با دقت‌های تعیین شده در دستورالعمل‌های استاندارد نقشه‌برداری طراحی و تکرار اجرای عملیات تا حصول دقت‌های موردنظر.

3- ترسیم نقشه‌های حاصل از عملیات در مقیاس‌های موردنظر و محاسبه ابعاد. حدود اربعه و مساحت کلیه فضاها اعم از واحدهای مستقل مسکونی، اداری، تجاری و مشاعات و ... و سپس مقایسه ساختمان‌های داخلی و خارجی فضاها به منظور دسترسی به مساحت و ابعاد دیوارهای اختصاصی و مشترک و نهایتاً محاسبه حدود اربعه و ابعاد نهایی املاک و فضاهای مورد نظر به شرح بالا.

4- تنظیم پیش‌نویس‌ و صورت مجلس مقدماتی تفکیک واحدهای ملک براساس اطلاعات. مختصات نقشه‌ها، ابعاد و حدود اربعه و مساحت‌های بدست آمده از نتایج عملیات فوق.

5- ارائه مجموعه اطلاعات نقشه‌برداری شامل اطلاعات هندسی و ثبتی ملک اولیه و اطلاعات هندسی اعیانی‌های احداثی و شبکه نقشه‌برداری طراحی و اجرا شده و برداشت عوارض و اطلاعات و محاسبات و نتایج آن و ابعاد و حدود اربعه و مساحت کلیه فضاهای موردنیاز به ضمیمه گزارش تنظیمی طی نقشه‌ها، لیست‌های مختصات و ابعاد و مساحت‌ها به همراه cd کامل اطلاعات جهت تحویل به کارفرما و ارائه صورتمجلس تفکیکی مقدماتی جهت ارائه به اداره ثبت‌ اسناد و املاک محل.

فصل سوم: اجرا

بخش الف:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش اجراء از مرحله درخواست صدور پروانه ساختمان تا پایان عملیات اجرایی آن که در تمامی گروه‌های ساختمانی (الف، ب، ج، د و ویژه) مشترک است به شرح زیر می‌باشد:

مرحله عملیات اجرایی ساختمان تا پایان

1- کنترل محدوده گودبرداری و خاک‌ریزی و رقوم آنها.

2- کنترل رقوم زیر پی و رامپ‌ها بعد از گودبرداری و تسطیح.

3- پیاده کردن پلان شالوده‌ها.

4- تعیین محور ستون‌ها و کف ستون‌ها و علامت‌گذاری و تثبیت علائم و مرجع نقشه‌برداری برای احیای محورها.

5- کنترل ستون‌ها و عناصر باربر قائم از حیث فراگیری در محورهای خود و کنترل زوایای آنها با محورهای افقی و قائم.

6- کنترل رقوم زیر و روی تیرها و کف‌ها.

7- کنترل شیب‌بندی محوطه‌ها و پارکینگ‌ها.

8- کنترل نهایی استقرار بنای تکمیل شده و تهیه گزارش مغایرت‌ها نسبت به نقشه مصوب.

بخش ب:

خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش اجراء در گروه‌های ساختمانی "د" و مجتمع‌های مسکونی که اضافه بر خدمات بند "الف" این دستورالعمل می‌باشد به شرح زیر است:

مساحی اراضی و املاک شهری اعم از عرصه و اعیان و مقایسه آن با ابعاد و مشخصات ثبتی سند و تهیه گزارش در خصوص موارد اختلاف در مساحت و ابعاد و مشخصات ثبتی.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
منبع :  
http://www.tceo.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد